سفیر عدالت
سفیر عدالت
هنری - فرهنگی

خداحافظی با ممنوعیت های وارداتی چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

 

هنوز مدت زمان زیادی  نگذشته که بانك مرکزی ارز مرجع 1226تومانی و نرخ‌هاي مركز مبادلات را حذف كرد تا بتواند ارز را تك نرخي كند و سرانجام بانک مرکزی رقم 24775 ريالي را به عنوان تنها رقم ارز اعلام كرد.

به اين ترتيب، ارز مرجعي كه به قيمت 1226 تومان به كالاهاي‌اساسي تعلق مي‌گرفت حذف شد و دلار دولتي رسما حدود 2500 تومان اعلام شد هر چند اقدام بانك مركزي با واكنش‌هاي مختلفي روبه‌رو شد.

برخي اين اقدام را قانوني و مطابق با قانون بودجه سال 92 مي‌دانستند و برخي ديگر معتقدند رفتار بانك مركزي در حذف ارز 1226 تومانی و عدم تخصيص اين ارز به كالاهاي‌اساسي غيرقانوني است.

بعد از این اقدام بود که کالاهای اسای پشت درهای گمرک ماندند و خاک می خورند.

حالا با روی کار آمدن دولت جدید نیز وضعيت ترخيص کالاها از گمرک همچنان بلاتکليف است و صاحبان کالاها در صورتي که بخواهند اقدام به ترخيص کالا کنند بايد مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌اي را بپردازند هر چند که دولتی ها اعلام کرده بودند مابه التفاوت ارز مرجع و مبادله ای به واردکنندگان پرداخت خواهد شد اما هنوز خبری نیست که نیست و بنابراین واردکنندگان بر سر دو راهی مانده اند.

بعد از ان هم دستورالعملی از سوی دولت صادر شد که واردات کالاهای ممنوع شده در اواخر دولت احمدی نژاد را آزاد می کرد .مجوزی که برخی از صاحب‌نظران این صدور آن را منطقی نمی‌دانند.

حالا نیز خبر می رسد با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در روزهای آتی ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ده (کالاهای لوکس و غیرضرور) برداشته خواهد شد و به این ترتیب، تنها تعرفه، ابزار کنترل واردات خواهد بود، ضمن اینکه واردات این کالاها با ارز متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

ماجرا اما از این قرار است که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ماموریتی به معاون تجارت خارجی خود، دستور لغو ممنوعیت واردات اولویت دهم کالایی را صادر کرده و از این سازمان خواسته است تا با بازنگری در تعرفه‌ها، واردات کالاهایی که در این فهرست قرار دارد را آزاد اعلام کند.

نعمت زاده همچنین از این معاونت خواسته است تا هرگونه موانع غیرتعرفه ای را از پیش روی واردات بردارد و واردات این کالاها را با ارز آزاد و کنترل های تعرفه ای، انجام دهد.

کالاهای اولویت ده به شرح زیر است:

فصل اول (33 ردیف تعرفه): ماکیان، غاز، الاغ، اسب، مرغابی، خرگوش، شتر و ...

فصل دوم (60 تعرفه): گوشت حیوانات حرام گوشت و برخی حلال گوشت ها و ... ژامبون و ...

فصل سوم (150 ردیف): انواع ماهی ها و ...

فصل چهارم (60 ردیف): نخودفرنگی، گوش فیل، زیتون، کدو و ...

فصل هشتم (80 ردیف تعرفه): انگور، سیب، گلابی، به، گیلاس، زردآلو، آلبالو

فصل نهم (60 ردیف تعرفه): دارچین، فلفل، قهوه، چای و ...

فصل دوازدهم (20 ردیف تعرفه): جوراب، لباس و متعلقات آن، لباس نوزاد، کشباف، قلاب باف

 

 

فصل بیستم (50 ردیف تعرفه): آب گوجه فرنگی، مخلوط آب میوه و سبزیجات

فصل چهل و هشتم (20 ردیف تعرفه): کاغذ، پاکت نامه، جعبه، کیسه، آلبوم، کیف

فصل شصت و یکم (110 ردیف تعرفه): انواع لباس، کشباف، قلاب باف و پوشاک

فصل شصت و دوم (140 ردیف تعرفه): دستمال، گرمکن ورزشی، لباس دوخته نشده، زیرپوش

فصل شصت و سوم (50 ردیف تعرفه): روپوش، کشباف، قلاب باف

فصل شصت و چهارم: کفش ورزشی، لباس اسکی و دوومیدانی، اجزای کفش

فصل شصت و نهم (50 ردیف تعرفه): سرامیک لعاب زده، کاشی، سرامیک و سفال و ...

فصل هفتادم (60 ردیف تعرفه): شیشه، پشم شیشه، زیورآلات، جواهرآلات از جنس شیشه

فصل هفتاد و سوم (40 ردیف تعرفه): لوازم، اشیاء و لوازم سر میز آشپزخانه، ظرفشویی، روشویی و ...

فصل هشتاد و دوم (40 ردیف تعرفه): قاشق، چنگال، تیغ و مدادتراش

فصل هشتاد و چهارم (12 ردیف تعرفه): لوازم خانگی، یخچال سایدبای ساید، جاروبرقی، لباسشویی، کولر آبی، ماشین ظرفشویی

فصل هشتاد و پنجم (60 ردیف تعرفه): رادیاتور، آبگرمکن و آب سردکن

فصل نود و دوم: مبلمان، میز بیلیارد، صندلی

فصل نود و پنجم (30 ردیف تعرفه): انواع ادوات مثل چرخ و فلک، تاب، راکت تنیس و لوازم اسکی

فصل نود و ششم: خودروی بالای 2500 سی سی

هر چند مطابق با قانون، ایجاد هرگونه مانع بر سر راه تجارت خارجی کشور ممنوع است و تنها باید ابزار تعرفه را در این میان به کار بست و از سوی دیگرحجم قاچاق کالاهایی که وارداتشان به کشور ممنوع بوده است، به شدت رو به افزایش گذاشته است اما در شرایط فعلی این تصمیم مورد استقبال همه اقتصادی ها نیست چرا که هنوز کالاهای ترخیص نشده در گمرگ باقی هستند و هنوز تکلیف این کالاها مشخص نیست و به نظر می رسد تعیین تکلیف این کالاها در حال حاضر واجب تر از برداشتن ممنوعیت های وارداتی باشد.

گفتنی است پیش از این، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در رابطه با صدور مجوز ترخیص کالاهای اولویت 10 پس از 6 ‌ماه گفته بود : این موضوع باعث منفعت واردکنندگانی می‌شود که پیش از این به قانون بی‌احترامی کرده و به‌رغم ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 آنها را وارد کرده و از گمرک قبض انبار گرفته‌اند.

مجیدرضا حریری، همچنین تاکید کرده بود :‌ معاون اول رئیس‌جمهوری مجددا اعلام کرد که کالاهای اولویت 10 با پرداخت 2 برابر عوارض سود گمرک اجازه ترخیص می‌یابند. در عین حال که ممنوعیت واردات و صادرات در هر شرایطی باید برداشته شود و بازار باید با تعرفه‌ها کنترل شود اما اجازه مجدد و مقطعی برای ترخیص کالاهای اولویت 10 نیز به نفع تجارت کشور نیست.

وی ادامه دادهبود:  تنها ابزاری که می‌شود با آن واردات و صادرات کالا را مدیریت کرد ابزارهای تعرفه‌ای است. از سوی دیگر همه افراد باید به یک نرخ ارز دسترسی داشته و برای واردات هر کالایی اعم از گوشت، برنج، روغن و ... تا لوازم خانگی و کالاهای لوکس یک نرخ ارز در اختیار همه قرار گیرد.

منبع :  پایگاه خبری پارسینه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.